Jungle River Cruise - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rick van Oort - WaarBenJij.nu Jungle River Cruise - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rick van Oort - WaarBenJij.nu

Jungle River Cruise

Door: Rick van Oort

Blijf op de hoogte en volg Rick

10 Juli 2017 | Maleisië, Sandakan

Weer een wekker die vroeg af gaat, 4u30. Om 5u00 vertrok onze privé shuttle naar de luchthaven. Tenslotte zouden we weer eens de lucht in gaan om 6u35, voor de volle 45 minuten.

Vanuit de lucht konden we nog een laatste keer kijken naar de gunung kinabalu die hoog uitreikte boven het hele landschap. Wat een prachtig schouwspel en, om zelf te mogen zeggen, best wel een prestatie om boven te zijn geraakt op die berg. Inmiddels werd de landing alweer ingezet. We waren gearriveerd aan de andere kant van het eiland, Sandakan. Waarom sommige hiervoor een busrit van 10 uur willen nemen, in plaats van een vlucht van 45 minuten is onduidelijk. Wetende dat de vlucht heen en terug slechts 25 euro kost.

Een busrit van twee uur bracht ons naar het hart van de jungle. Een laatste korte oversteek met een bootje liet ons aankomen in het verblijf waar we twee nachten zouden verblijven.

Ingecheckt en daarna direct vertrokken op de eerste rivier cruise. Een hachelijk bootje waar we met veertien personen in konden nam ons mee over de 560km lange rivier op zoek naar oerang oetans, neusapen, olifanten, krokodillen en ander wildleven. De laatste olifant was gespot in maart, dus die kans zou al heel klein zijn. Ook oerang oetans waren naar het schijnt niet zoveel te spotten langs de rivierbedding. Doch met goede moed aan de zoektocht begonnen. Vele aapjes later toch hoog in de boom een tweetal oerang oetans kunnen spotten met hun slungelige armen.

Na de cruise van een tweetal uur aangeschoven aan tafel om te eten. Het eten hier was niet om naar huis te schrijven, dat gaan we dan ook niet doen. Het was gewoon niet lekker,

De volgende ochtend moesten we weer om vijf uur ons bed uit om deel te nemen aan de ochtend cruise van zes uur. Het vele geroezemoes uit iedere kamer maakte dat we geen wekker nodig hadden. Deze keer een krokodil gespot en veel apen van dichtbij kunnen filmen en fotograferen. Daarna een hartig ontbijt met eieren, noedels, bonen, worstjes en verloren brood.

Een wandeling van drie uur door de jungle stond ons nu te wachten. Iets waar we allebei maar uitkeken. Jammer genoeg viel de wandeling erg tegen. We waren meer aan het focussen op waar we liepen, aangezien het zo ontzettend modderig was en onze laarzen soms wegzakte tot ver over de enkels. Ook het ontwijken van bloedzuigers die op ieder blad op de loer lagen om hun voorbijgangers te belagen, liet ons de omgeving wat vergeten. Veel dieren waren er zoiezo niet te spotten. Volgens de gids liepen we op een eeuwenoude olifanten trekpad en dat zij hier regelmatig langskwamen. Hij bewees dit met olifantenpoep die langs de kant van het wegje lag. Ik had echter het lichtte, nee zwaar vermoeden dat dit wat stoere verhalen waren om de toeristen warm te houden. Op heel de weg heb ik geen 'shit' meer gezien of enige afdrukken van toch wel redelijk zware wezens. Doorgestoken kaart? Ook liet hij ons een boom zien waar er schrammen op stonden. Deze waren van een beer. Heel speciaal dat enkel die boom werd uitgekozen door de beren om hun klauwen te scherpen. Geen enkele andere boom had diezelfde markeringen. Achja, gewoon genieten van de omgeving.

Na de wandeling nog een rivier cruise, waarbij we veel dieren konden spotten. Dit was veel lucratiever dan de wandeling. En door onze spierpijn ook wel fijner om ons op deze manier te kunnen verplaatsen dan te voet. Na wat neusapen gezien te hebben, kleine aapjes en weer een oerang oetan zat de dag er op. Op tijd gaan slapen want de we zouden voor een laatste maal om vijf uur op moeten staan om vandaag de laatste ochtendcruise mee te maken voor de vlucht ons terug bracht naar kota kinabalu.

We laten de jungle nu achter ons en zullen morgen ons trip verder zetten naar Kuala Lumpur. De hoofdstad van Maleisië, bekend om zijn twin towers, drukke straten, marktjes en tempels.